نحوه استفاده از اندیکاتور مکدی در ارز دیجیتال

نحوه استفاده از اندیکاتور مکدی در ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال، به خصوص رمز ارز بیت کوین، در صورت استفاده از ابزارهای تحلیلی، می تواند بازار مالی مناسبی برای کسب سود باشد. در این مقاله، قصد داریم در مورد یک ابزار تحلیل بسیار محبوب، یعنی اندیکاتور مکدی صحبت کنیم، که به عنوان شاخص MACD نیز شناخته می شود.

اندیکاتور مکدی MACD چیست؟

به طور خلاصه، اندیکاتور مکدی شاخصی برای ارزیابی روند و جنبش بازار است که رابطه بین EMA 12 و EMA 26 را ترسیم، و سپس EMA 9 را بر این مقدار، اعمال می کند. همگرایی و واگرایی، به زمانی گفته می شود که EMA 12 و 26 به یکدیگر نزدیک یا از هم دور شوند. قطع شدن یا نشدن MACD توسط خط سیگنال، یا میانگین تحرک 9 دوره از این مقدار، سیگنال های خرید یا فروش را به ما می دهد.

اندیکاتور مکدی MACD چیست؟

استفاده از اندیکاتور مکدی برای دریافت سیگنال خرید و فروش

شکل زیر، یک نمودار مربوط به بیت کوین را نشان می دهد که در آن EMA 12 به رنگ قرمز، و EMA 26  به رنگ مشکی مشخص شده است. در پایین نمودار، اندیکاتور مکدی را مشاهده می نمایید. خط آبی، خط MACD است که نشان دهنده EMA 26 منهای EMA 12 می باشد.

سپس، این مقدار، برای نشان دادن فاصله میانگین های متحرک (Moving average)، ترسیم می شود. در این روش، بالا بودن شتاب یک ترند، منجر به واگرایی میانگین های متحرک از یکدیگر می گردد؛ برعکس این اتفاق، برای ترندی رخ می دهد که شتاب کمی داشته باشد. خط طلایی رنگ، خط سیگنال بوده که نشان دهنده جایگاه ترند در معیار MACD است.

استفاده از اندیکاتور مکدی برای دریافت سیگنال خرید و فروش

نمودار هیستوگرام موجود در شکل، فاصله بین خط MACD (آبی) و خط سیگنال (طلایی) را نشان می دهد. همگرایی و واگرایی بین اندیکاتور MACD و خط سیگنال، به وضوح در هیستوگرام دیده می شود و می تواند در شناسایی حرکات صعودی یا نزولی به معامله گران ارزهای دیجیتال کمک کند.

چگونه از اندیکاتور مکدی در ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

راهنمای کلی بازار ارزهای دیجیتال

چند روش مختلف برای بررسی اندیکاتور مکدی وجود دارد. اول اینکه، MACD بر نشان دادن مقادیر بالاتر از خط صفر (خط رِنج) در بازارهای صعودی، و مقادیر پایین تر از خط صفر، در بازارهای نزولی متمرکز است (همانند خط 50 در اندیکاتور RSI). بنابراین، در نگاه اول، می توان از اندیکاتور مکدی برای یافتن جهت کلی بازار استفاده کرد.

اندیکاتور مکدی در ارز دیجیتال

استفاده از اندیکاتور مکدی در تحلیل بازار رمز ارزها

از دیگر راه های استفاده از اندیکاتور مکدی، آن است که به عنوان یک ابزار تحلیلی ساده، برای شناسایی صحیح نقطه ورود و خروج در بازه های زمانی بالا مورد استفاده قرار گیرد. دلیل استفاده از شاخص MACD در بازه های زمانی بالا، این است که با وجود نوسانات زیاد، امکان ایجاد خطا در سیگنال های ورودی و خروجی در بازه های زمانی پایین تر، بیشتر می باشد؛ به همین دلیل MACD در محیط های پر نوسان (ranging environment) به اندازه کافی موثر نیست.

در صورتی که هنگام مشاهده نمودار روزانه ارزهای دیجیتال و پس از قرار دادن نوعی ساختار زمینه ای، متوجه شویم که اکنون این قیمت رو به افزایش بوده، خط سیگنال از زیر خط MACD به بالای آن رسیده است، و هر دو، در بالای خط صفر قرار دارند، این امر ممکن است سیگنال خوبی برای ورود سرمایه بیشتر باشد.

اندیکاتور مکدی

از طرف دیگر، اگر قیمت، در روندی صعودی و پایدار قرار داشته باشد، نوعی الگوی صعود تشکیل می دهد و اکنون خط سیگنال، به طور مداوم، موقعیت خود را در زیر خط MACD حفظ می کند؛ در این حالت شاید بهتر باشد که پوزیشن فروش یا کوتاه مدت بگیرید. نقطه تقاطع (crossover) ساده با شواهد اثبات شده از الگوی صعود، اغلب به تنهایی (بدون عبور از خط صفر) خوب است، زیرا معکوس شدن بازار در روند نزولی خیلی سریع اتفاق می افتد و اغلب اجازه ورود مناسب را نمی دهد.

برای ارز دیجیتال اندیکاتور مکدی MACD بهتر است یا RSI؟

آخرین و متداولترین روش استفاده از اندیکاتور مکدی ، مشابه نحوه استفاده معامله گران از RSI است. در یک روند پیوسته افزایشی، به نوسانات قیمتی رو به بالا با شاخص MACD پایین، یا بالعکس، واگرایی در حرکت گفته می شود.

در مثال زیر، می توانیم ببینیم که علی رغم افزایش قیمت، اندیکاتور MACD تمایل به نقاط پایینی دارد. این موضوع می تواند یک نشانه باشد (اگرچه برای عمل کردن کافی نیست) اما در این حالت، ممکن است خریداران شتاب زده عمل نمایند. بسیاری از معامله گران ارزهای دیجیتال، از این امر، به همراه دیگر شواهد مهم، برای کسب سود بیشتر، باز کردن پوزیشنی در جهت مخالف یا هر چیز دیگری استفاده می کنند؛ فقط باید توجه بیشتری به این روند داشته باشند.

برای ارز دیجیتال اندیکاتور مکدی MACD بهتر است یا RSI؟

آیا MACD شاخص خوبی است؟

حقیقت این است که MACD دقیقاً مانند هر شاخص تکنیکی دیگری، بر اساس قیمت عمل می نماید. اندیکاتور مکدی یک نشانگر تاخیری است که توضیح مناسبی از روند و حرکت فعلی به ما می دهد. اگر بخواهیم به تنهایی از این اندیکاتور استفاده نماییم، ممکن است با دریافت سیگنال های غلط، اشتباه عمل کنیم. با این حال، استفاده از آن به همراه سایر آنالیزها و شاخص های ارز دیجیتال، می تواند بسیار ارزشمند باشد.

متداول ترین روش استفاده از این ابزار، در واقع استفاده به همراه RSI یا شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) است. این ابزار را امتحان کرده و ببینید چه نوع بازخوردی از آن دریافت می نمایید. به یاد داشته باشید که همه ابزارها، با استفاده از یک برنامه مناسب، می توانند کاربری باشند.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید