کاردانو چیست؟ هر آنچه که باید در مورد این ارز دیجیتال بدانید!

کاردانو

همانطور که می دانید بیت کوین و اتریوم سیستم های مالی مبتنی بر بلاک چین هستند. اکنون سیستمی را تصور کنید که بتواند هر دو را به روشی کارآمدتر انجام دهد. کاردانو یک سیستم مبتنی بر بلاکچین است که با استفاده از ارز ADA رمزنگاری شده، روی پلتفرم کاردانو کار می کند.

ارز کاردانو تقریباً مانند اتریوم، یک سیستم مبتنی بر قرارداد است و می تواند برای اجرای برنامه های Decentralized (به نام DApps) مورد استفاده قرار گیرد. همچنین کاردانو ادعا می کند که اولین رمز ارزی است که با یک بررسی علمی انجام شده و امنیت شبکه را تضمین می کند.

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو یک بلاک چین عمومی و اُپن سورس است که برای ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل های غیر متمرکز استفاده می شود. از ابتدا، ساخت این پروژه توسط گروهی انجام شد که مدیریت آن برعهده چارلز هاسکینسون، موسس اتریوم بود.

در مقایسه با بسیاری از بلاک چین­ ها، کاردانو با کاغذ سفید شروع به کار نکرد. اما اولین بلاک چینی بود که کارشناسی و توسعه آن توسط متخصصان دانشگاهی در حوزه مورد نظر انجام شد.

موسسان کاردانو

فناوری بلاک چین قبل از رمز ارز کاردانو

هاسکینسون و سایرین در مورد کمبودهای بیت کوین و بلاک چین های اتریوم کاملا آگاه و بی پرده بودند. بیت کوین برای حذف مرجع مرکزی در اثبات معاملات ایجاد شد. با توجه به طرح ساده آن، بسیار امن بود. اما بلاک چین بیت کوین قابل اصلاح نبود و از طرفی دیگر، استفاده چندانی در حوزه ­های خارج از پرداخت نداشت. در حال حاضر، بیت کوین به عنوان اولین نسل از بلاک چین مطرح می شود.

رمز ارز اتریوم دومین نسل از بلاک چین نامیده می شود. اتریوم در سال 2015 ایجاد شد. در واقع، به عنوان بستری برای گسترش یافتن قراردادهای هوشمند و برنامه ­های کاربردی غیر متمرکز مطرح شد. این امر، کاربران را قادر به مبادله پول، ملک، سهام یا هر چیز ارزشمند کرد. این عمل به روشی واضح و بدون ناسازگاری انجام شد و نیاز به مرجع مرکزی را حذف می کند. اما اتریوم با مشکلاتی مانند هزینه­ های بالای گاز و مقیاس پذیری مواجه است.

رمز ارز کاردانو، بخشی از سومین نسل از فناوری بلاک چین است که شامل بسترهایی همچون پولکادات و کازمز است. علاوه بر مقیاس پذیری، بسترهای نسل سوم مانند کاردانو نیز در تلاش هستند تا موضوعات تعامل متقابل و پایداری را بیان کنند. موضوعات فوق، مشکلاتی بودند که نسل های قبلی داشتند و در کاردانو اصلاح شدند.

فلسفه ارز دیجیتال کاردانو

از ابتدا، ارز دیجیتال کاردانو متمایز و متفاوت از سایر پروژه های بلاک چین بوده است. در عوض انتشار کاغذ سفید، کاردانو گردآوری اصول طراحی منحصر به فرد را شروع کرد، بهترین روش های عملی را مهندسی کرد و مسیرهای فرعی را برای شرح پیوسته ایجاد کرد. در نتیجه، دستیابی به اهداف نیز میسر شد. این تصمیم سبب شد که رقیب اتریوم در مدت کوتاهی به برتری جهانی دست یابد. پروژه فوق، کاملا اپن سورس (منبع باز) و بدون امتیاز باقی می ماند. 

فلسفه کاردانو

توسعه کاردانو

کاردانو توسط چارلز هوسینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم ساخته شده است، و توسعه آن توسط هونگ کنگ Input-Output صورت گرفت.

کاردانو را می توان یک فناوری نسل سوم دانست. زیرا هدف از ایجادکاردانو یک اکوسیستم پایدار است که مبادلات ارز دیجیتال ADA و استفاده از قراردادهای هوشمند را به لایه های مختلف تفکیک کند و کاستی های بیت کوین و اتریوم را بهبود می بخشد.

ارز دیجیتال ADA چیست؟

ارز دیجیتال ADA واحد پول دیجیتال است که پلتفرم کاردانو را تقویت می کند.انگیزه اصلی این ارز دیجیتال، فراهم آوردن صرافی سریع و ایمن است و به کاربران این امکان  را می دهد که بتوانند با آن انواع قراردادها و برنامه های هوشمند خود را انجام دهند.

IOHK به همراه یک شرکت ژاپنی Emurgo در سال 2015 توسعه کاردانو را آغاز کرد و اولین لایه آن، بایرون در سال 2017 منتشر شد. کاردانو برای بسیاری از شرکت ها، به خصوص شرکت هایی که روزانه حجم معاملات آنها زیاد است، یک انتخاب جذاب است. طبق گفته Cointelegraph، دولت اتیوپی و کاردانو توافق نامه ای امضا کردند که به دولت این امکان را می دهد تا کاردانو را در بخش Agritech خود به کار بگیرد.

بیت کوین در مقاله ای اظهار داشت که به زودی می توان مدرک دانشگاهی یونان را به عنوان راهی برای شبکه شخصی کاردانو که به صورت خصوصی اختصاص داده می شود، دریافت کرد و فقط به دانشجویانی که  ثبت نام انجام داده اند اجازه دریافت دیپلم را می دهد. از آنجا که این اطلاعات به صورت غیرقابل تغییر ذخیره می شوند.

ارز دیجیتال ada

ارز دیجیتال آدا کاردانو چه مزایایی دارد؟

قابلیت اطمینان، سرعت و امنیت از نکات مهمی هستند که ارز دیجیتال آدا کاردانو را نزد شرکت ها و علاقه مندان به رمزنگاری محبوب نگاه داشته است. لایه های مختلف کاردانو که امکان جدا کردن معاملات و اجرای آن را فراهم می آورد ، امکان ایجاد یک سیستم ایمن و سریع را نیز فراهم کرده است و این گزینه را در بین کسانی که برای اجرای قراردادهای مالی بزرگ به سیستم های معتبری نیاز دارند، انتخابی عاقلانه دانسته است.

آینده کاردانو چگونه است؟

کاردانو در اکتبر 2017 با قیمت 0.025 دلار تجارت خود را شروع کرد. که در طی 3 ماه در ژانویه به 0.718 دلار رسید. این افزایش قیمت کاردانو  تقریبا 28 برابر بود در شکل زیر نمودار افزایش قیمت ADA در طی مرور زمان مشاهده می شود:

آینده کاردانو

از آنجا که سیستم کاردانو همچنان در حال رشد است، پیش بینی اینکه مسیر رشد آن در آینده چگونه خواهد بود دشوار است! زیرا به نظر می رسد که این ارز دیجیتال میتواند بهترین ارزهای رمزپایه را با هم متحد کند  آینده کاردانو کاملاً روشن است و ممکن است مورد قبول بسیاری از شرکتها و موسسات به عنوان ارز دیجیتال محبوب قرار بگیرد.

از کاردانو می توان برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال ADA استفاده کرد که امکان انتقال سریع و ایمن را فراهم می کند. کاردانو همچنین به اجرای برنامه های غیر متمرکز یا dapps می پردازد و تحت کنترل هیچ یک ازارزهای رمزنگاری نیست بلکه در عوض بر روی بلاکچینی شبیه به اتریوم کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید