دلایل کاهش ناگهانی قیمت رمز ارزها در بازار امروز

در تاریخ 8 نوامبر قیمت بسیاری از رمز ارزها کاهش داشته و برخی از ارزهای دیجیتال مهم همچون بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH )، روند نزولی قیمت را طی کردند. نگرانی سرمایه‌گذاران از پرداخت بدهی FTX و وضعیت وجوه مشتریان و احتمال سرایت آن به سایر رمز ارزها بر کل بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد و یکی از مهم ترین دلایل این کاهش قیمت است. در 4 نوامبر قیمت ارز بیت کوین به مرز 21500 دلار و در 8 نوامبر به 18108 دلار رسید که 14 درصد کاهش یافت و حتی به پایین ترین حد سالانه خود در 17166 دلار رسید.

به دلیل نوسانات فعلی، 614 میلیون دلار در معاملات بیت کوین در معرض خطر انحلال قرار دارد و بیش از 224 میلیون دلار در 8 نوامبر نقد شده است. فروش بیشتر در بازار می تواند یک ریزش شدیدتر ایجاد کند و قیمت بیت کوین را به پایین ترین سطح خود برساند.

بر طبق نمودار قیمت در اوایل امروز، ارز «بیت کوین» 18308 دلار ، «بایننس» 320 دلار ، «اتریوم» 1295 دلار، توکن صرافی FTX 4.17 دلار و «سولانا» 20 دلار بعد از اخباری مبنی بر اینکه بایننس FTX را به دست خواهد آورد، بازگشت های شدیدی داشت، اما این جهش کوتاه مدت بود.اما اکنون، قیمت FTT به زیر 7 دلار سقوط داشت و ضرر 70 درصد ی را برای خود ثبت کرد. قیمت ارز سولانا نیز تحت فشار است و با کاهش 18 درصدی مواجه شده و حتی زیر 25 دلار معامله می شود.

انتشار اخبار مربوط به FTX

در ابتدا اخبار بایننس و FTX باعث افزایش در بازار شدند اما ورق برگشت زیرا منابع تایید نشده مختلف گمانه زنی کردند که زیان FTX می تواند کسری 6 میلیارد دلاری را نشان دهد. این کاهش قیمت همبستگی کوتاه مدت بیت کوین را با بازار سهام قطع کرد، به طوری که Nasdaq تنها 0.32٪ کاهش یافت، در حالی که Dow Jones به دلیل خوش بینی سرمایه گذاران در مورد انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر ایالات متحده، 0.48٪ افزایش یافت.

پس از انتشار اخبار مربوط به FTX، پیش بینی می شد که ارز BNB برنده روز خواهد بود، اما این رکود در کل بازار به توکن صرافی بایننس نیز رحم نکرد و در حال حاضر BNB با قیمت 328 دلار معامله می شود که نشان دهنده زیان 2.6 درصدی این ارز است.

 

وحشت بازار به دلیل ترس از مدیریت بانکی

در حالی که تعداد مصرف‌کنندگانی که در سال 2021 روی کریپتو سرمایه‌گذاری می کنند به‌طور چشمگیری افزایش یافت، قیمت‌ها به شدت تحت‌تاثیر معامله‌گران خرده‌فروشی قرار می‌گیرد که به دنبال کسب درآمد از این تغییرات هستند. در ماه می 2022 در بازار ارزهای دیجیتال ، سقوط نهایی ارز « LUNA Classic» طنین انداز شد و آن زمان 7 هفته شکست در تاریخ بیت کوین را به همراه داشت. تحلیلگران در حال ترسیم شباهت هایی بین عملکرد بانکی فعلی FTX، حفره بزرگ در بودجه و آنچه در اوایل سال جاری برای «Terra Luna» رخ داد، می باشند. این افت قیمت ها بر ترس سرمایه‌گذاران در مورد صنعت ارزهای دیجیتال به طور کلی افزوده است.

 

تهدید مداوم اعمال مقررات بر بازار رمز ارزها

می توان گفت متاسفانه صنعت رمز ارزها و قانون گذاری های مربوط به آن، به دلایلی همچون تصورات نادرست مختلف و عدم اعتماد به استفاده واقعی از دارایی‌های دیجیتال، در عدم موفقیت سابقه طولانی دارند.

کشورهای مختلف سیاست‌های متناقضی برای مقررات بخش کریپتو، در مورد نحوه طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی و اینکه دقیقاً یک سیستم پرداخت قانونی از چه چیزی تشکیل می شود، دارند.عدم شفافیت در قوانین بر رشد و نوآوری در این بخش تاثیر می گذارد و بسیاری از تحلیلگران معتقدند تا زمانی که قوانین مورد توافق جهانی و قابل درک تر وضع نشود، جریان اصلی ارزهای دیجیتال اتفاق نمی افتد.

دارایی های این حوزه به شدت تحت تاثیر احساسات سرمایه گذاران است که این روند به بیت کوین و آلت کوین ها نیز کشیده می شود؛ تا به امروز، تهدید اعمال مقررات غیردوستانه بر ارزهای دیجیتال یا در بدترین حالت، ممنوعیت مطلق همچنان بر قیمت ارزهای دیجیتال تقریباً به صورت ماهانه تأثیر می گذارد. پس از شکست FTX، قانون گذاران ممکن است شروع به افزایش اجرای مقررات سختگیرانه کنند، همانطور که آلمان اعلام کرد که در حال بررسی رویه های تجاری Coinbase هستند.

 

کلاهبرداری سبب انحلال و ضربه های مکرر به اعتماد سرمایه گذاران

در سال 2022، کلاهبرداری ها وطرح های پونزی، از دلایل نوسانات شدید بازار و سقوط قیمت رمز ارزها بوده است. اخبار و رویدادهای بدی که نقدینگی بازار را به خطر می اندازند، به دلیل فقدان مقررات، جوان بودن صنعت ارزهای دیجیتال و بازار، قطعا نتایج فاجعه باری به دنبال دارد.

سقوط شبکه «  LUNA» و «  Celsius Terra» و همچنین سوء استفاده از سرمایه مشتری ، مسئول ضربه های پی در پی به قیمت دارایی ها در بازار کریپتو می باشد. در حال حاضر ارز بیت کوین ، بزرگترین دارایی از نظر ارزش بازار در این بخش است و از نظر تاریخی، قیمت آلت کوین به هر جهتی که قیمت بیت کوین می رود، وابسته است.

همانطور که اکوسیستم Terra و LUNA فرو ریخت، قیمت بیت کوین به دلیل انحلال های متعدد در Terra به شدت اصلاح شد  و احساسات سرمایه گذاران کاهش یافت. زمانی که Voyager، 3AC و سلسیوس سقوط کردند و ده‌ها میلیارد از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های پروتکلی را از بین برد، همین اتفاق با بزرگی حتی بیشتری رخ داد.

انتظار از بازار کریپتو در ادامه سال های 2022 تا 2023

به طور کلی می توان گفت عواملی که بر کاهش قیمت ها در بازار کریپتو تأثیر می گذارند، ناشی از بحران سرمایه FTX، همراه با ترس سرمایه گذاران از ورشکستگی های قبلی است. در این میان، اشتهای سرمایه‌گذاران برای ریسک احتمالاً کم می شود و معامله‌گران بالقوه ارزهای دیجیتال، ممکن است منتظر نشانه‌هایی مبنی بر اوج‌گیری تورم در ایالات متحده و شفاف‌تر شدن محیط نظارتی باشند. به گفته رابین وینس، مدیر عامل BNY Mellon، نظرسنجی انجام شده توسط این بانک نشان داد که 91 درصد از سرمایه گذاران نهادی علاقه مند به سرمایه گذاری در دارایی های توکن شده در سال های بعد بودند.

حدود 40٪ از آنها در حال حاضر ارزهای دیجیتال را در پرتفوی خود دارند و تقریباً 75٪ به طور فعال در دارایی های دیجیتال سرمایه گذاری می کنند یا در نظر دارند این کار را انجام دهند.

نگرانی ها در مورد ورشکستگی بالقوه FTX به وضوح در کاهش قیمت بیت کوین به پایین ترین سطح سالانه جدید موثر است. در بلندمدت، فعالان بازار همچنان انتظار دارند که قیمت بیت‌کوین افزایش یابد، به‌ویژه که بانک‌ها و مؤسسات مالی بیشتری برای اهداف تسویه حساب به پول نقد دیجیتال روی می‌آورند.

دیدگاهتان را بنویسید