شناسه تراکنش چیست؟

آیا به تازگی با ارز دیجیتال پرداخت و یا آن را انتقال داده اید؟ و گیرنده “هش تراکنش” “هش شناسه” را درخواست کرده است؟ این تراکنش می تواند مربوط به هر ارز دیجیتالی باشد: اتریوم، بیت کوین، لایت کوین یا ترون. اغلب گیرنده از شما یک شناسه هش یا تراکنش به عنوان مدرک پرداخت و یا انتقال می خواهد. همچنین ممکن است یک سرویس کیف پول یا صرافی شخص ثالث از شما بخواهد شناسه تراکنش را ارسال کنید تا مشکلاتی که در انتقال دارید برطرف شود. بنابراین چگونه می توانیم این شناسه (Tx ID/Hash) را پیدا کنیم؟ و از همه مهمتر اینکه آیا اشتراک گذاری این اطلاعات بی خطر است و شناسه تراکنش چیست؟

در این مطلب مفهوم شناسه تراکنش را توضیح داده و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این مقاله، یاد می‌گیرید که هرگونه چالش مربوط به تراکنش‌های بلاک چینی خود را چگونه پیگیری و رفع کنید.

شناسه تراکنش یا TXID چیست؟

هش تراکنش شامل کاراکترهای الفبایی و عددی است و یک شماره شناسایی است که برای یک تراکنش ارز دیجیتال (به عنوان مثال، اتریوم) مشخص شده است. هر تراکنشی که در بلاک چین انجام می شود (به عنوان مثال بیت کوین) دارای این شناسه منحصر به فرد است. به طور مشابه، تراکنش های روی بلاک چین بیت کوین دارای یک TxHash منحصر به فرد خواهد بود و هر تراکنش در بلاک چین ترون،  Dogecoin ، Litecoin،Dash  وغیره نیز دارای یک TxID خواهند بود. به عنوان مثال، شناسه تراکنش بیت کوین به شکل زیر است:

a1075db55d416d3ca199f55b6084e2115b9345e16c5cf302fc80e9d5fbf5d48d

 

چگونه TXID را پیدا کنیم؟

 

بیشتر رمزارزها بر روی رجیستری های بلاک چین باز کار می کنند، اطلاعاتی که به صورت عمومی در دسترس همه کاربران است. اما، علیرغم اهمیت شناسه و باز بودن بلاک چین، هر کاربر معمولی نمی داند کجا باید TXID تراکنش خود را پیدا کند و چگونه تراکنش را با استفاده از آن ردیابی کند.

زمانی که یک تراکنش به شبکه بلاک چین ارسال می‌شود، در همان لحظه شناسه آن هم ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این شناسه هم در صرافی‌های ارز دیجیتال و هم در کیف پول‌های ارز دیجیتال، در قسمت تاریخچه تراکنش‌ها قابل‌مشاهده است.

 

اگر تراکنشی را از کیف پول خود ارسال کرده‌اید، کافی است به قسمت تاریخچه بروید و بر روی تراکنش موردنظر کلیک کنید تا اطلاعات آن برای‌تان نمایش داده شود. این فرایند تقریباً در تمام کیف پول‌های ارز دیجیتال، یکسان است.

 

به‌عنوان مثال در تصویر زیر، نحوه دریافت شناسه تراکنش در کیف پول اتمیک را مشاهده می‌کنید.

 

 

همچنین نحوه ی یافتن شناسه تراکنش در کیف پول تراست ولت در تصویر زیر نمایش داده شده است.

 

 

 

همچنین اگر مبالغی را به صرافی‌های ارز دیجیتال واریز یا از آن برداشت کرده باشید، می‌توانید از قسمت تاریخچه، شناسه تراکنش خود را مشاهده کنید. به‌عنوان مثال، برای دریافت شناسه تراکنش در صرافی بایننس، کافی است مطابق تصویر زیر، از کیف پول حساب خود، به قسمت Deposit Withdraw History بروید.

 

 

سپس نوع تراکنش (واریز یا برداشت) را تعیین کرده و از میان موارد نمایش داده‌شده، تراکنش موردنظر خود را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید.

 

 

در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید TxID یا شناسه تراکنش خود را مشاهده کنید.

 

 

 

 

 

2 نظر

  • امیرعلی نعمتی

    با سلام . با توجه بر اینکه بنده با بیشتر و اکثریت سایتهای داخلی و خارجی در زمینه ارز دیجیتال فعالیت میکنم . صادقانه بگم کار کردن در سایت ارزینو خیلی راحت و روان هست . بنده بنوبه خودم نهایت قدر دانی از مدیران سایت را دارم . با سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید