اثر هاردفورک بر روی قیمت چگونه است؟

هارد فورک چگونه باعث تغییر قیمت می شود؟

هارد فورک‌ ها مشابه نوع دیگری از به روز رسانی نرم‌ افزار هستند که با عنوان «سافت فورک» شناخته می شوند. زمانی سافت فورک‌ ایجاد می‌ شود که کد قبلی رمز ارز تغییر پیدا کرده و نسخة قبلی به قوت خودش باقی مانده و در عین حال نسخة جدید هم ایجاد می‌ شود. اما، در حالتی که سافت فورک ایجاد شده، فقط یک بلاک‌ چین مورد تأیید است، چرا که کاربران درصدد استفاده از نسخه به روز رسانی شده برمی‌ آیند.

وقتی ارزهای دیجیتال جدید از طریق هارد فورک ایجاد می شوند، تأثیر هارد فورک بر قیمت می‌تواند عجیب باشد. در این مطلب، می توانید اطلاعات مربوط به نحوه معامله ساده ارزهای فورک شده را ببینید.

هارد فورک چیست؟

فورک‌ های بلاک‌ چین اساسا شاخه‌ ای جدا شده در شبکه بلاک‌ چین محسوب می‌ شوند. این شبکه نرم‌ افزار متن باز بوده و کدها آزادانه در دسترس کاربران قرار دارند. این امر به این معناست که هر کسی می‌تواند شبکه را بهبود و کد را تغییر دهد. امکان آزمودن با نرم‌ افزار متن باز بخشی بنیادین برای ارزهای دیجیتال بوده و همچنین موجب تسهیل به روزرسانی نرم‌ افزاریِ بلاک‌ چین می‌ شود.

زمانی فورک ایجاد می شود که نرم‌افزار ماینرهای مختلف از حالت هماهنگ خارج می‌ شوند. تصمیم در مورد استفاده از بلاک‌ چین‌ های موجود به نظر ماینرها بستگی دارد. اگر به نظری اجماعی نرسند، شرایط ایجاب می‌ کند که دو نسخه از بلاک‌ چین ایجاد شود. زمانی که چنین موقعیت هایی پدید می‌ آیند، با دوره‌ هایی از نوسان قیمت مواجه می شویم.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک

هارد فورک چگونه ایجاد می‌شود؟

زمانی هارد فورک ایجاد می‌ شود که اجماعی از سوی افراد صورت بگیرد مبنی بر این‌ که پروتکل شبکه بلاک‌ چین نیازمند تغییر است. از یک جهت، این تغییر مشابه زمانی است که افراد اپلیکیشن‌ ها و نرم افزارهای کامپیوتری خود را مرتباً به روز رسانی می‌ کنند؛ با این تفاوت که این تغییر به منظور ایجاد هارد فورک روی بلاک‌ چین است.

برای موفقیت‌ آمیز بودن ایجاد هارد فورک، اکثریت نودهای شبکه باید نسخه جدید نرم‌ افزار بلاک‌ چین را روی کامپیوترهای خود نصب کنند. این امر هم مشابه زمانی است که تغییر شبکه تلفن همراه شما مستلزم توافق با شرکت‌ های مخابراتی مختلف است.

مقایسه هارد فورک با سافت فورک

خلق بیت‌ کوین کش از بیت‌کوین یک مثال از هارد فورک است. هارد فورک یک تغییر بزرگ در نرم‌افزار است که مستلزم آن است که تمامی کاربران نرم‌ افزار خود را به آخرین نسخه به روزرسانی کنند. نودهایی که روی نسخة قبلی نرم‌ افزار کار می کنند دیگر روی نسخة جدید قابل قبول نیستند. یک هارد فورک شاخه ای دائمی از نسخة قبلی بلاک‌ چین است. در صورتی که اجماعی روی استفاده از نسخة جدید نباشد، دو بلاک‌ چین وجود خواهند داشت که از یک نرم‌ افزار مشابه استفاده می‌ کنند.

به نسبت، سافت فورک با روند برعکس سازگار است. بلاک‌ چین به روز رسانی شده مسئول تأیید تراکنش‌ ها است. اما، نودهایی که به روز رسانی نمی‌ شوند، هنوز هم بلاک های جدید تأیید شده را خواهند دید. این فرآیند فقط به یک طریق عمل می‌ کند: بلاک‌ چین به روز رسانی شده نودهایی که را به روز رسانی نشده‌ اند، نخواهد شناخت. برای این که یک سافت فورک کار کند، اکثریت ماینرها باید به روز رسانی شوند. هر چه ماینرهای بیشتری قوانین جدید را بپذیرند، امنیت شبکه بعد از فورک بیشتر خواهد شد. سافت فورک های روی دو بلاک‌ چین اتریوم و بیت‌ کوین و چند شبکه دیگر ایجاد شده اند. از این فورک ها عموما برای به روز رسانی نرم‌ افزار استفاده می‌ شود (مثل بیپ ۶۶ که روی بیت‌کوین پیاده شد).

تاثیر هارد فورک بر قیمت بیت کوین

وقتی شبکه بیت‌ کوین دچار فورک می شود، بخشی از ارزش شبکه به دنبال تقسیم و وارد شدن به زنجیرة فورک جدید است. در ژوئیة سال ۲۰۱۷، وقتی فورک بیت‌ کوین کش از روی شبکة بیت‌ کوین جدا شد، قیمت بیت کوین از ۲۸۰۰ دلار به ۲۷۰۰ دلار رسید.

این امر به این معناست که به خاطر ایجاد فورک ارزش دارایی افراد کاهش می یابد، اما از طرف دیگر، به همان میزان از ارز جدید (در این مورد، بیت‌کوین کش) دارند. علی‌ رغم کاهش ارزش و ضرر در ارز اول، ارزش ارز دوم این ضرر را جبران کرده تا کاربر بتواند در واقع به طور کل سود کند.

در نهایت، فورک ها راه حلی برای مشکلات مرتبط با ارزهای اولیه هستند و حتی می توانند باعث ایجاد ارزهایی شوند که برای سرمایه گذارها جذاب‌ تر هستند. تفاوت کد فورک می تواند برای هر سرمایه گذاری مفید و جدید باشد.

بیت کوین به بیت کوین کش

هارد فورک بلاک‌ چین چه اثری روی پرایس اکشن دارد؟

مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هارد فورک مشابه تقسیم و خرد کردن سهام نیست. از نظر بعضی افراد هارد فورک به معنای تقسیم و خرد کردن سهام است، چون مفهومی ساده است و راحت به ذهن می رسد و مفهومی است که قبلا مردم با آن آشنایی پیدا کرده اند. اما اگر از این جهت به این موضوع نگاه کنید، با دیدن پرایس اکشن بعد از هر فورک روی ارزهای دیجیتال شگفت زده خواهید شد.

وقتی شرکتی سهام خود را تقسیم می‌کند، به عبارتی یعنی در حال تقسیم کسب‌ و کارش و البته ارزش آن به دو شکل سهام است. این امر موجب تقسیم دارایی‌ های نقد و غیر نقد (لیکوئید و غیر لیکوئید) کسب‌ و کار و چیزهایی مثل جریان درآمدی و درآمدهای پیش‌بینی شدة دو شرکت جداگانه یا سهم های فهرست شده می شود. اگر ارزش شرکتی ۱۰۰ میلیون پوند باشد و ۱۰ درصد از کسب و کارش را از طریق تقسیم یا خرد کردن سهام تقسیم کند، باید منتظر شرکت جدیدی به ارزش ۱۰ میلیون پوند باشید که در شرکت قبلی با ارزش ۹۰ میلیون پوند قرار گرفته است (با این فرض که هر بخش از کسب‌وکار، پیش‌ بینی ها و درآمدها برابر هستند). قیمت سهام هر یک از این شرکت‌ ها و باقی چیزها اگر برابر باشد، می تواند نشان دهندة این وضعیت باشد.

فورک بلاک‌ چین اما از این قواعد تبعیت نمی کند. ارزش ارزهای دیجیتال از انتظار پرمخاطره برای استفاده و کارکرد بیشتر ارزها در آینده نشأت می‌ گیرد، برای همین وقتی تقسیم صورت می گیرد نمی توانید توقع داشته باشید که پرایس اکشن هر زنجیره قیمت را خنثی کند. برای نمونه، اگر بیت‌کوین با قیمت ۴۰۰۰ دلار معامله می شد و تقسیم زنجیره باعث می شد یک ارز ایجاد شود که قیمت بازارش  ۵۰۰ دلار بود، لزوما این طور نیست که ناگهان قیمت ارز اصلی به ۳۵۰۰ دلار برسد.

معامله کردن روی هارد فورک یک ارز دیجیتال

زمانی که در حال معاملة ارزهای دیجیتالی هستید یا قرار است یک هارد فورک روی فناوری اصلی ایجاد شود، بازبینی و مرور برنامة معاملاتی تان بسیار حائز اهمیت است. می‌ توانید انتظار نوسان بالا یا پرایس اکشن داشته باشید، به همین خاطر باید متوجه روند کلی جابجایی‌های روزانه و نوسانات بازار باشید. مدیریت ریسک خود را مرور کنید و استاپ یا حد ضرر خود را هم متناسب با این برنامه ها تنظیم کنید و حواستان به اخبار باشد. توییتر منبع خبری خوبی برای ارزهای دیجیتال است تا اطلاعاتتان به روز باشد و نسبت به تغییرات آتی در کلیت و چشم انداز بازار ارزهای دیجیتال مطلع باشید.

ارزیپتو، بهترین صرافی آنلاین ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید