تحریم تتر کاربران ایرانی : آیا باید نگران تترهای خود باشیم ؟

اخیرا اخباری مبنی بر تحریم آدرس های تتر در فضای مجازی پخش شده است و نگرانی های بسیاری برای کاربران ایرانی که تحت تحریم های سخت قرار گرفته اند، به وجود آورده است.
اما مسدود شدن تترهای ایرانیان تا چه حد واقعی است؟ آیا دیگر امکان خرید و فروش تتر برای ایرانیان وجود ندارد ؟ این مقاله قرار است به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهد پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تتر، استیبل کوین پیش تاز، برای اطاعت از قوانین مبارزه با پویشویی با شرکت تحلیل بلاکچین چین آنالیسیس همکاری خود را آغاز کرده است. همین امر ریسک هدف قرارگرفتن کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها افزایش می‌یابد و ممکن است دارایی گروهی از ایرانیان توسط این سیستم نظارتی مسدود شود.
تتر در صفحه خود در بخش قوانین نظارتی بیان می دارد:

تتر متعهد است که در یک رویه ایمن و شفاف و در عین حال پایبندی به تمام قوانین و مقررات دولتی عمل کند. این شامل مقررات و تحریم‌های اقتصادی است که معاملات افراد و نهادهای مرتبط با حوزه‌های قضایی پرخطر را ممنوع می‌کند. افراد مقیم کانادا؛ کوبا؛ جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی)؛ ایران؛ پاکستان؛ سنگاپور؛ سوریه؛ دولت ونزوئلا؛ و کریمه از استفاده از پلتفرم Tether.to منع شده اند.

طبق وبلاگ تتر، سیستم نظارتی شامل انطباق با تحریم‌های بین‌المللی و شناسایی انتقال غیرقانونی است که می‌تواند با فعالیت‌هایی مانند تامین مالی تروریسم مرتبط باشد، و به تتر کمک می‌کند کیف پول‌های رمزنگاری‌ای را شناسایی کند که می‌توانند خطراتی داشته باشند یا ممکن است با آدرس‌های غیرقانونی و/یا تحریم مرتبط باشند.

 

همانطور که ذکر شد، همکاری دو جانبه تتر با شرکت چین آنالیسیس برای ردیابی هرگونه تراکنش های مشکوک و فعالیت های غیرقانونی است. البته این همکاری تنها  بر نظارت روی خرید و فروش USDT محدود نمی شود ، و آنها قصد دارند به طور کلی اکوسیستم اطراف این توکن از جمله آدرس‌های کیف پول، صرافی‌ها و سایر نهادهای دخیل در ترید و استفاده از این توکن را زیر ذره‌بین قرار دهند.

آیا ایرانی ها دیگر نمی توانند از تتر استفاده کنند؟

اطلاعیه مبنی بر تحریم تتر برای برخی کشورهای خاص مانند ایران مطلب جدیدی نیست و مدت مدیدی است که این قوانین توسط تتر وضع و پیگیری می شود. اما به دلیل همکاری جدید تتر با چین آنالسیس مجددا بر سر زبان ها افتاده است . اینجا این سوال مطرح می شود که تا چه اندازه آدرس ایرانی ها برای شرکت تتر قابل ردیابی است و آیا در کل این امکان وجود دارد یا خیر ؟!
با توجه به اینکه ایرانیان برای خرید تتر و تبدیل ریال به تتر از صرافی‌های ایرانی استفاده می‌کنند و سپس تترهای خود را به صرافی‌های خارجی مانند بایننس انتقال می دهند، تتر می‌تواند با ردیابی آدرس‌های مربوط به این صرافی‌ها، دارایی‌های متعلق به ایرانیان را شناسایی کند.

چه راهکارهایی برای مقابله با این تحریم ها وجود دارد؟

درست است که کاربران ایرانی در خطر مسدود شدن تترهای خود هستند اما هنوز هم راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد، در ادامه چند راهکار موثر آورده شده است:

۱. استفاده از استیبل کوین‌های جایگزین

تقسیم بخشی از دارایی‌ها بین استیبل کوین‌های دیگر مانند USDC یا DAI می‌تواند تا حدی برای کاهش خطرات ردیابی  تتر مورد استفاده قرار گیرد. USDC و DAI از جمله استیبل کوین‌های معتبر و قابل اعتماد هستند که می‌توانید به جای بخشی از تتر خود از آنها استفاده کنید. تا حد امکان از استیبل کوینهایی مانند دای (DAI) به جای تتر استفاده کنید. دای یک استیبل کوین غیرمتمرکز است که در آن از ردیابی آدرس‌ها خبری نیست و به همین دلیل، امنیت و حریم خصوصی بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

 

۲. عدم انتقال مستقیم تتر از صرافی‌های ایرانی

برای مقابله با خطر مسدود شدن تترهای ایرانیان، هرگز تترهایی که از صرافی‌های ایرانی خریداری می‌کنید را به ‌صورت مستقیم به صرافیهای خارجی واریز نکنید. این کار احتمال مسدود شدن دارایی شما را به شدت افزایش میدهد.
ابتدا تتر را به یک کیف پول امن مانند تراست ولت انتقال دهید و سپس از آنجا به صرافی ارسال کنید.

۳- تقسیم تراکنش‌ها به مبالغ کوچکتر برای جلوگیری از مسدود شدن تتر

زمانی که می‌خواهید تتر بخرید، به هیچ عنوان خرید خود را با یک مبلغ زیاد طی یک تراکنش انجام ندهید. توصیه می‌کنیم برای کاهش قرار گرفتن زیر ذره بین تتر، تراکنش‌های خود را به مبالغ کمتر تقسیم کنید. درست است که با این کار ممکن است چندین روز درگیر خرید و فروش تتر هستید، اما درگیری چند روزه بسیار بهتر از مسدود شدن تمام دارایی‌های شماست.

4.استفاده از راهکارهای لایه دوم

صرافی‌های ایرانی که از شبکه‌های لایه دوم مانند پالیگان یا آربیتروم پشتیبانی می‌کنند، به شما این امکان را می‌دهند که تتر خود را به طور مستقیم به این شبکه‌ها برداشت کنید. مزیت این روش، سرعت و کارمزد پایین‌تر آن در مقایسه با شبکه‌های اصلی مانند اتریوم است. پس از برداشت تتر به شبکه لایه دوم، می‌توانید با انجام یک سواپ، آن را به ارز دیگری تبدیل کرده و سپس به شبکه اصلی (مانند اتریوم) منتقل کنید. در نهایت، تتر را از شبکه اصلی به کیف پول مورد نظر خود برداشت کنید.

5.تنوع سبد معاملاتی

قبلا گفتیم که می‌توانید به جای تتر ارز دای بخرید، هرچند گزینه‌های بیشتری نیز وجود دارند. شما می‌توانید برای جلوگیری از مسدود شدن تتر سبد سرمایه‌گذاری خود را با استیبل کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین متنوع کنید.

کلام پایانی

خطر مسدود شدن تتر کاربران مسئله ای بوده که از قبل نیز وجود داشته است و خبر جدیدی نیست . شاید بهترین راهکار برای جلوگیری از خطرات این مسدودی ها بخصوص برای کاربرانی که قصد نگهداری تتر را برای مدت طولانی دارند ، استفاده از کیف پول یک صرافی معتبر ایرانی و عدم جابجایی آن به صرافی خارجی است .در این مقاله علت‌های احتمالی مسدود شدن تترهای کاربران ایرانی را بررسی کردیم و راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید