بیت کوین به رتبه ششم لیست بزرگترین ارزهای جهان صعود کرد

بیت کوین به رتبه ششم ارزیپتو

محبوب‌ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین – BTC، بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده به رتبه ششم لیست بزرگترین ارزهای جهان صعود کرده است.

بر اساس این آمار، بیت کوین توانسته روبل روسیه را پشت سر گذاشته و اکنون در جایگاه ششم بزرگترین ارزهای جهان قرار بگیرد. این در حالیست که تنها یک دهه از تشکیل این ارز دیجیتال می‌گذرد.

BTC از ابتدای پیدایش تاکنون، از یک رشد نسبتا باثبات برخوردار بوده است. افزایش قیمت این رمز ارز از چیزی نزدیک به صفر شروع شده و در زمان نگارش این مقاله، در حوالی ۱۰،۳۸۵ دلار قرار دارد.

Bitcoin با ارزش بازاری که از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار عبور کرده، به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین و بزرگترین ارزهای جهان شناخته می‌شود و از نظر حجم خرید و فروش بیت کوین، بسیاری از ارزهای فیات را پشت سر گذاشته است.

BTC و سایر ارزهای فیات، میزان ارزش در حال گردش را به شیوه‌های متفاوتی اندازه گیری می‌کنند. ولی با این حال می‌توان رتبه جفت‌های معاملاتی را با مقایسه ارزش بازار نسبت به موجودی پولی M0، محاسبه کرد.

M0 به لیکوئید‌ترین نوع پول، یعنی پول نقد اشاره می‌کند که شامل اسکناس و سکه‌های بانک مرکزی می‌شود. بد نیست بدانید MB نیز به موجودی پولی پایه اشاره دارد که بانک‌ها با استفاده از آن می‌توانند موجودی کلی را افزایش دهند.

بزرگترین ارزهای فیات جهان کدامند؟

طبق آمار، بیت کوین ارزهای فیات زیادی را پشت سر گذاشته و از نظر گردش مالی، بالاتر از روبل روسیه و در رتبه ششم لیست بزرگترین ارزهای جهان قرار گرفته است. دلار آمریکا در رتبه نخست قرار دارد و فدرال رزو این کشور اعلام کرده که بیش از ۱.۹۵ تریلیون دلار به صورت اسکناس و سکه در حال گردش است. اما رتبه دوم این لیست توسط یک ارز فیات نسبتا جدید تصاحب شده است: یورو. این ارز در سال ۲۰۰۲ توسط اتحادیه اروپا ایجاد شد و هم اکنون در تمامی کشورهای عضو این اتحادیه قابل استفاده است. داده‌های رسمی اتحادیه اروپا نشان می‌دهند که در حال حاضر، بیش از ۱.۳۸ تریلیون یورو در گردش است.

رتبه سوم لیست بزرگترین ارزهای جهان متعلق به یوان چین است. داده‌های تریدینگ اکانمیکس (Trading Economics) نشان می‌دهد ۸ تریلیون یوان چین در حال گردش است، که ارزشی معادل با ۱.۱۵ تریلیون دلار دارد. ین ژاپن با ۱۰۶ تریلیون و روپیه هند با ۳۱ تریلیون نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم را در اختیار دارند.

کشورهای پیشتاز در زمنیه پذیرش ارزهای دیجیتال

چین آنالسیس (Chainalysis)، یک شرکت تحلیل بلاک چین، به تازگی لیستی از کشورهای پیشتاز در زمینه پذیرش ارز دیجیتال و بیت کوین را منتشر کرده است. در این لیست تنها دو کشور (آمریکا و چین) اقتصادهای توسعه یافته داشتند. از میان ۱۵۴ کشوری که در تحقیقات چین آنالسیس مورد بررسی قرار گرفتند، اکراین، روسیه و ونزوئلا بیشترین میزان پذیرش را نشان دادند. سایر کشورهایی که در این لیست به آن‌ها اشاره شده بود عبارتند از: چین، کنیا، آفریقای جنوبی، نیجریه، کلمبیا، و ویتنام.

منبع: cryptopolitan

دیدگاهتان را بنویسید