زی کش چیست و چه تفاوتی با سایر ارزهای رمزنگاری دارد؟

زی کش

 

زی کش یک ارز رمزنگاری مبتنی بر یک Blockchain غیرمتمرکز است و هدف آن انجام معاملات خصوصی است . معاملات زی کش(ZEC) مانند بیت کوین در شبکه بلاکچین منتشر می شود، اما برخلاف بیت کوین به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات خصوصی خود را در صورت انتخاب نشان دهند.

این ارز دو نوع کلید را در اختیار شما قرار می دهد: “view key” و “spend key”. که به ترتیب با استفاده از (view key) به برخی افراد اجازه مشاهده اطلاعات خصوصی درباره معاملات شما داده می شود و با استفاده از (spend key) زی کش این خروجی‌ها را با کلید پرداخت خصوصی ( spend key) خود امضا می‌کند و تراکنش را به بلاک چین می‌فرستد.  همچنین زمینه های یادداشت رمزگذاری شده ای را ارائه می دهد که فرصتی برای ارسال پیام به گیرنده معامله است که فقط توسط دارنده ( spend key) قابل مشاهده است. که می تواند برای ارسال پیام های ساده یا مواردی مانند کد پرداخت اطلاعات محرمانه، یا تجاری باشد.

 چگونگی سرمایه گذاری

زی کش از چندین سرمایه گذار برجسته blockchain  از جمله JP Morgan (یک شرکت سرمایه گذاری چند ملیتی آمریکایی ) حمایت کرده است. این امر آن را به یک رمز ارز بسیار قوی برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.
با این حال ، با توجه به خطرات ناشی از ضریب تورم بالا در طی پنج سال آینده به نظر می رسد اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری در زی کش است. زیرا سرمایه گذاران سودهای کلانی را از طریق سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال بدست می آورند.

 چرا زی کش با سایر ارزهای رمزنگاری شده متفاوت است؟

این ارز دیجیتال در 28 اکتبر سال 2016، به عنوان یک فورک بیت کوین کار خودش را آغاز کرد. خالق اصلی زی‌کش برنامه نویسی به نام زوکو ویلکاس (Zooko Wilcox) است. با این ارز (همانند تعداد انگشت‌شماری از رمزارزهای دیگر) دیتاهای کاربر به‌صورت کامل رمزنگاری و محرمانه خواهد ماند. این همان معنای واقعی حفظ حریم خصوصی در دنیای دیجیتال است.

هر دو شخص ناشناس باقی خواهند ماند و انتقال به سرعت انجام می‌گیرد.  حتی با داشتن این ویژگی، برتری زیکش ازدیگر ارزهای رمزنگاری شده دیگر کمی دور از ذهن است.مثلا در رابطه با ارز دیجیتال بیت کوین، مهمترین علتی که میتوان زی کش را از بیت کوین برتر دانست حفظ حریم خصوصی این ارز دیجیتال است، اما از لحاظ انجام مبادلات، شارژکیف پول ، نوسانات قیمت ، نقدینگی و تیم توسعه پشتوانه، بیت کوین هنوز هم ازسایر ارزهای دیجیتال برتر است .

اما مقایسه ارز دیجیتال زی کش با اتریوم کمی دشوار است زیرا اهداف آنها بسیار متفاوت است. زی کش کاملاً روی حفظ حریم خصوصی تمرکز دارد در حالی که اتریوم در تلاش است از هزینه های اضافی و متوسط ​​در حین معاملات خلاص شود. در حقیقت، زی کش و اتریوم قصد دارند تا با همکاری هم بتوانند سطح بالایی از حریم خصوصی در اتریوم مانند بلاکچین را حفظ کنند.

 آینده این ارز دیجیتال چگونه است؟

ارز Zcash نیز مانند اکثر ارزهای رمزنگاری شده ، از زمان آغاز ورود به بازار در تاریخ 28 اکتبر 2016  نوسانات زیادی را تجربه کرده است. این ارز دیجیتال با قیمت 4،293.37 دلار شروع به کار کرد و طی دو ماه قیمت آن 98.8٪  49 دلار کاهش یافت. اما در سال 2017 ، قیمت آن 1،108٪افزایش یافت ،که نمونه ای از نوسانات مشخصه بازار cryptocurrency است.

و در سال 2018 ، به اوج قیمت خود 876.31 دلار در هفته اول ژانویه رسید، اما پس از روند کلی بازار، تا 14 ماه مه 2018 با 48 درصد YTD کاهش یافت. اما طبق گفته اکثر کارشناسان، این ارز دیجیتال آینده روشنی پیش رو دارد.

بهترین کیف پول های زی کش

ٰٰمشاهده نمودار و قیمت لحظه ای زی کش

تلگرامشما می توانید برای اطلاع از آخرین اخبار، آموزش ها و قیمت های ارز دیجیتال، در کانال تلگرامی ارزیپتو عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید