کازموس چیست؟ و مقایسه آن با الگوریتم اجماع BFT شبکه تندرمینت

کازموس

کازموس (ATOM) اکوسیستمی غیرمتمرکز از بلاک چین های مستقل است.

برای درک اینکه چگونه Cosmos در اکوسیستم blockchain جای می گیرد، بایستی  ابتدا به داستان blockchain بازگردیم. اولین بلاکچین Bitcoin بود، یک ارز دیجیتال محبوب که در سال 2008، از یک مکانیسم اجماع جدید به نام (Proof-of-Work (PoW استفاده می کرد. که اولین برنامه غیر متمرکز در بلاکچین بود. که بعد از آن، مردم شروع به تحقق پتانسیل برنامه های غیر متمرکز و تمایل به ساختن موارد جدید در جامعه نمودند.

هدف کازموس

هدف کازموس ایجاد اینترنت از شبکه بلاکچین است که قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر به روش غیر متمرکز است. با استفاده از Cosmos ، blockchain ها می توانند حاکمیت شبکه را حفظ نمایند، معاملات را به سرعت پردازش کرده و با سایر بلاکچین ها در اکوسیستم ارتباط برقرار کنند.

تیم پشتیبان

کاربرد Cosmos SDK و مقایسه الگوریتم اجماع BFT شبکه تندرمینت (Tendermint) 

Cosmos SDK یک چارچوب کلی است که فرایند ساخت برنامه های کاربردی بلاکچین ایمن در بالای Tendermint BFT را ساده می کند. که بر پایه دو اصل اساسی بیان می شود:

1- ماژولار بودن:

هدف Cosmos SDK ایجاد اکوسیستم ماژول هایی است که به توسعه دهندگان امکان می دهد تا بدون نیاز به کدگذاری در هر بیت از عملکرد برنامه های خود از ابتدا مطلع شوند. هر کس می تواند یک ماژول برای Cosmos SDK ایجاد کند، که در این صورت استفاده از ماژول های ساخته شده آماده در blockchain  به سادگی وارد کردن آنها به برنامه شما است.

. به عنوان مثال ، تیم Tendermint در حال ساخت مجموعه ای از ماژول های اساسی است که برای مرکز Cosmos Hub مورد نیاز است. این ماژول ها می توانند توسط هر برنامه نویسی مورد استفاده قرار گیرند . علاوه بر این ، توسعه دهندگان می توانند ماژول های جدیدی را برای سفارشی سازی برنامه خود ایجاد کنند. با توسعه شبکه Cosmos ، اکوسیستم ماژول های SDK گسترش می یابد و توسعه برنامه های پیچیده blockchain آسانتر می شود.

2- امنیت مبتنی بر قابلیت ها:

قابلیت ها مرزهای امنیتی بین ماژول ها را محدود می کنندکه به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا درباره تركیب پذیری ماژول ها استدلال كنند و دامنه تعامل های مخرب یا غیر منتظره را محدود كنند. Cosmos SDK همچنین با مجموعه ای از ابزارهای مفید توسعه دهنده برای ایجاد میان  (CLI) با سرورهای REST همراه است.

نتیجه گیری

کازموس و تندرمینت، شبکه ای از بلاک چین های در هم تنیده است که به هدف تبدیل شدن به بنیان تکنولوژی آینده توسعه یافته است. این شبکه توانایی ساخت و پیاده سازی راحت بلاک چین با امکان سازگاری میان چِین ها را فراهم می کند. موفقیت این پروژه به ۳ عامل بستگی دارد:

  • کازموس شبکه ای دولایه ای است که توانایی مبادله توکن، داده و دارایی های دیجیتال را میان بلاک چین ها فراهم می کند. هر چِین بر روی شبکه بصورت مستقل عمل می کند.
  • مراکز درون شبکه کازموس، تراکنش های بر روی چِین را تایید کرده و از طریق افزایش سهمشان، اتم بیشتری دریافت می کنند. اتم، توکن بومی شبکه کازموس است.
  • بلاک چین های جدید با استفاده از هسته تندرمینت ساخته شده و سپس به وسیله پروتوکل IBC به هم وصل می شوند.

ٰٰمشاهده نمودار و قیمت لحظه ای کازموس

تلگرامشما می توانید برای اطلاع از آخرین اخبار، آموزش ها و قیمت های ارز دیجیتال، در کانال تلگرامی ارزیپتو عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید