تاثیر عوامل کلان اقتصادی بر عملکرد بیت کوین

از آنجایی که دلار آمریکا بهترین عملکرد 5 روزه خود را از فوریه 2023 دنبال می کند، انتظارات پایداری نرخ بهره بالا و نوسانات در ارزهای دیجیتال به دلیل رویداد هاوینگ آینده در 20 آوریل، فشار فروش قابل توجهی را بر بیت کوین در این دوره وارد کرده است. برای بیت کوین در روزهای آینده چه انتظاری می توان داشت؟ ما این را با نظرات تحلیلگر و داده های قابل توجه بررسی می کنیم.

داده های اقتصاد کلان و بیت کوین

خبرنامه کوبیسی (سرویس اطلارسانی سهام و اوراق بهادار) نشان می دهد که تقویت دلار احتمالا به دلیل انتظارات از نرخ های بهره بالا پایدار است

. خبرنامه کوبیسی موارد زیر را در 17 آوریل از طریق X به اشتراک گذاشت:

کمتر از یک ماه پیش، بازارها انتظار داشتند که فدرال رزرو در ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

نرخ های بهره بالاتر معمولاً با تشویق سرمایه گذاران خارجی به جستجوی بازده بالاتر از اوراق قرضه و سپرده های مدت دار، تقاضا برای دلار را افزایش می دهد.

 

شاخص دلار بلومبرگ (BBDXY) که عملکرد سبدی از 10 ارز برتر جهانی را در برابر دلار آمریکا ردیابی می کند، طی 5 روز معاملاتی گذشته تقریباً 2 درصد افزایش نشان داد که بیشترین افزایش خود را در 14 ماه گذشته نشان می دهد.

بر اساس شاخص BBDXY، امتیاز شاخص دلار آمریکا در حال حاضر به 106.34 رسیده است که نسبت به 105.28 پنج روز پیش افزایش یافته است که نشان می دهد در برابر 9 ارز دیگر این شاخص از جمله یورو، پوند و ین ژاپن تقویت شده است. در همین حال، طبق داده‌های CoinMarketCap، بیت‌کوین در پنج روز گذشته ۹ درصد کاهش یافته و به ۶۳۹۳۶ دلار رسیده است. در حالی که همیشه یک همبستگی وجود ندارد، بیت کوین و دلار در طول سال ها رابطه معکوس نشان داده اند.

 

رویترز در 16 آوریل گزارش داد که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ تورم فعلی 3.5 درصدی این کشور به سمت هدف 2 درصدی بانک مرکزی پیش نمی رود و نشان می دهد که رسیدن به این سطح اطمینان ممکن است بیش از حد انتظار طول بکشد.

 

در جبهه بیت کوین چه می گذرد؟

در همین حال، معامله گر جاستین اسپیتلر، در پستی به تاریخ 16 آوریل، هشدار داد که هر بار که دلار آمریکا به سطح خرید بیش از حد می رسد، به سرعت با یک اصلاح قابل توجه همراه است. بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی پرنوسان‌تر، اغلب با تضعیف دلار شاهد افزایش تقاضا است.

 

علاوه بر این، یک عامل دیگر با رویداد نصف شدن پاداش بیت کوین که برای 20 آوریل برنامه ریزی شده است، تنها سه روز بعد وارد بازی می شود. این فرآیند مقدار بیت کوین قابل استخراج در هر بلوک را تا 50 درصد کاهش می دهد. اگرچه این رویداد نصف شدن در حال رخ دادن است، طبق نمودار تسلط، سرمایه‌گذاران کریپتو در مقایسه با رویداد هاوینگ سال 2020، اکنون به دارایی‌های کریپتو پرخطرتر اعتماد بیشتری دارند.

سه روز قبل از رویداد هاوینگ 2020، تسلط بیت کوین 15 درصد بیشتر از سطح فعلی آن بود. در آن زمان دلار آمریکا در مقایسه با قدرت فعلی خود 6 درصد ضعیف تر بود. با توجه به CoinStats، تسلط بیت کوین در حال حاضر 52 درصد است. در همین حال، افزایش پنج روزه دلار آمریکا همچنین منجر به کاهش 11 واحدی احساسات بازار ارزهای دیجیتال از 10 آوریل شده است که توسط شاخص ترس و طمع کریپتو ردیابی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید