معرفی و تحلیل ارز دیجیتال زیلیکا

معرفی و تحلیل ارز دیجیتال زیلیکا-min

زیلیکا یک بلاکچین عمومی و ضد انحصاری است که برای ارائه توان عملیاتی بالا با قابلیت انجام هزاران تراکنش در ثانیه طراحی شده است. این بلاکچین با به کارگیری شاردینگ (نوعی تقسیم بندی پایگاه داده) به عنوان راه حل مقیاس گذاری لایه دوم به دنبال حل مسئله مقیاس پذیری و سرعت بلاکچین است. این پلتفرم میزبان بسیاری از برنامه های کاربردی غیرمتمرکز است و از اکتبر سال 2020، همچنین امکان نگهداری ارز (استیکینگ) و کشت سود (ییلد فارمینگ) را فراهم می کند.

کار توسعه زیلیکا به طور رسمی در ژوئن 2017 شروع شد و تست نت آن در مارچ 2018 به طور مستقیم آغاز به کار کرد. کمی بیشتر از یک سال بعد، در ژوئن 2019 این پلتفرم، شبکه اصلی خود را راه اندازی کرد. رمز سود محلی زیلیکا، ZIL، برای پردازش معاملات در شبکه و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می شود.

بنیان گذاران زیلیکا چه کسانی هستند؟

ایده زیلیکا نخستین بار به فکر پراتیک ساکسنا، استادیار دانشکده کامپیوتر دانشگاه ملی سنگاپور رسید. ساکسنا و چندین تن از دانشجویانش در دانشکده کامپیوتر مقاله ای را در سال 2016 منتشر کردند که به طور خلاصه بیان می کند که بلاکچین متمرکز بر شاردینگ چگونه می تواند کارایی و سرعت شبکه را بهبود بخشد.

تقریباً در همان زمان، ساکسنا در کنار مکس کانتلیا، کارآفرینی مادام العمر در امور مالی و فناوری و Juzar Motiwalla، رئیس سابق انجمن رایانه سنگاپور، Anquan Capital را تأسیس کردند. این شرکت تحقیقات راجع به زیلیکا را در ژوئن 2017 برای توسعه شبکه زیلیکا وارد کار خود کرده و دونگ شینشو را به عنوان مدیر عامل، YaoqiJia را به عنوان مدیر ارشد فناوری و Amrit Kumar را به عنوان مدیر ارشد علمی خود معرفی کرد. هر سه آنها قبلاً به عنوان همکار تحقیق در دانشگاهملی سنگاپور کار می کردند.

ارز دیجیتال زیلیکا چگونه کار می کند؟

شبکه زیلیکا جزئیات بسیاری را که در سایر شبکه های ارز رمزنگاری شده رایج است، مانند قراردادهای هوشمند، تسویه معاملات و صدور رمز ارائه می دهد. توسعه دهندگان می توانند از زبان اختصاصی آن، Scilla، برای اجرای منطق برنامه نویسی سفارشی (قراردادهای هوشمند) و طراحی برنامه های جدید (برنامه های غیرمتمرکز) برای ارائه انواع محصولات و خدمات استفاده کنند.

با اینکه اجرای سیستم زیلیکا پیچیده است، در نهایت برای انجام معاملات هوشمند و تأیید تراکنش های شبکه ای به روشی مقیاس پذیر و کارآمد طراحی شده است.

شاردینگ

شاردینگ نوعی تکنیک ساختاری است که شبکه را به قطعات یا شاردهای متعددی می شکند و با این کار منجر می شود تا گره ها فقط بخشی از تراکنش های شبکه را پردازش نمایند. هر شاردی به عنوان بلاکچین خود عمل کرده و به گره های تخصیص داده شده به آنها این امکان را می دهد تا داده ها را ذخیره نمایند، تراکنش ها را پردازش کرده و بلاک های جدید به زنجیره شارد مختص خود اضافه نمایند که به آنها میکروبلاک گفته می شود.

سپس میکروبلاک ها به وسیله گره های سرویس دیرکتوری (یا گره های DS) با هم ترکیب شده و یک بلاک معاملاتی را تشکیل می دهند تا به بلاک چین زیلیکا اضافه شوند. نکته قابل توجه این است که گره های شارد شامل زیرمجموعه خاصی از بلاکچین Zilliqa است و نیازی به ذخیره کل تاریخچه Zilliqa نیست.

ارز دیجیتال زیلیکا چگونه کار می کند

تحمل عملی خطای بیزانس (pBFT)

در زیلیکا سازوکار نحوه تسلط بر تحمل خطای عملی بیزانسی (pBFT) مهم است که شبکه توزیع رایانه ها را به صورت همگام نگه می دارد. برای اینکه گره ها بتوانند بلاکچین را تأمین کرده و تغییرات را انتخاب کنند، ابتدا باید ZIL را نگه دارند، به این معنی که هر کسی که ارز دیجیتال ZIL داشته باشد می تواند به کار شبکه کمک کند.

با استفاده از pBFT، تمام گره های اختصاص داده شده به شاردهای خاص، می بایستی قبل از نهایی شدن و تجمیع به صورت یک بلاک معاملاتی، با هم بخوانند. متعاقباً هر گره با اعتبار بخشیدن به تراکنش ها، بخشی از پاداش بلوک را دریافت می کند.

زیلیکا چه مشکلاتی را حل می کند؟

توسعه دهندگان زیلیکا (ZIQ) با حذف برخی از بزرگترین مسائلی که کاربران بلاکچین و توسعه دهندگان به طور همزمان با آنها روبرو هستند، به دنبال قدرت بخشیدن به نوآوران هستند. در ابتدا زیلیکا برای از بین بردن نگرانی در مورد مقیاس پذیری ساخته شده بود. این شبکه پروتکل های شاردینگ پیشرفته را در ترکیب با یک سازوکار اجماع منحصر به فرد ادغام می کند تا بتواند هزاران تراکنش در ثانیه را پردازش نماید.

جهت انجام این کار، زیلیکا برای تقسیم شبکه به گروه های کوچکتر که به آن شاردینگ هم گفته می شود، طراحی شده است. سپس این گروه ها می توانند تراکنش ها را به صورت موازی انجام دهند. این شبکه قادر است هزاران عدد از این گروه های کوچکتر را برای دستیابی به تأیید سریعتر تراکنش به راه اندازد. به این ترتیب، پلتفرم قادر به مقیاس بندی متناسب با اندازه شبکه خود خواهد بود.

کاهش مصرف انرژی با ارز دیجیتال زیلیکا

یک مسئله حیاتی تر که بلاکچین ها با آن مواجه هستند، مصرف انرژی است. بلاکچین های PoW به قدرت محاسباتی فشرده ای نیاز دارند. بلاکچین هایی مانند بیت کوین، در حال حاضر بیش از کل کشورها انرژی مصرف می کنند. زیلیکا برای جلوگیری از این نگرانی ها از طریق ادغام سازوکار اجماع PBFT ساخته شده است.

فواید ارز زیلیکا (ZIL)

کاربران زیلیکا از چندین مزیت بهره مند می شوند. ماهیت غیرمتمرکز این شبکه بستر مقاومی در برابر سانسور را برای انجام معاملات در اختیار کاربران قرار می دهد. طراحی این پلتفرم آن را قادر می سازد تا هم انتقال مبالغ بزرگ بین المللی و هم معاملات خرد را انجام دهد. تراکنش های خرد به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های عمقی تری ایجاد نموده و کاربران قادرند معاملات روزانه را بدون پرداخت هزینه های بالا انجام دهند.

غیر متمرکز بودن

هیچ هماهنگ کننده مرکزی در زیلیکا وجود ندارد. این شبکه به صورت کد و ارز رمز دیجیتال کار می کند. کاربران هرگز نگران لغو یا مسدود شدن معاملات خود یا ضبط وجوه خود به دلیل عدم وجود هیچ گروه معتبری برای انجام این اقدامات نیستند. به این ترتیب زیلیکا یک گزینه غیرمتمرکز در بازار برای کاربران عادی فراهم می کند.

فواید ارز زیلیکا (ZIL)
امنیت بالا

کاربران زیلیکا از چندین مزیت بهره مند می شوند. ماهیت غیرمتمرکز این شبکه بستر مقاومی در برابر سانسور را برای انجام معاملات در اختیار کاربران قرار می دهد. طراحی این پلتفرم آن را قادر می سازد تا هم انتقال مبالغ بزرگ بین المللی و هم معاملات خرد را انجام دهد. تراکنش های خرد به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های عمقی تری ایجاد نموده و کاربران قادرند معاملات روزانه را بدون پرداخت هزینه های بالا انجام دهند.

قیمت مناسب

از نظر هزینه تراکنش، زیلیکا کاملاً پایین تر از نرخ متوسط شبکه های PoW مانند بیت کوین است. دلیل این که هزینه معاملات زیلیکا فقط بخش کوچکی از این رقابت را تشکیل می دهد این است که این شبکه از همه ازدحام هایی که به طور معمول باعث افزایش قیمت بنزین و هزینه های استخراج در سایر بلاکچین ها می شوند، اجتناب می کند. همچنین همین هزینه های کم است که پرداخت خرد را در این سطح به واقعیت تبدیل می کند.

تحلیل ارز زیلیکا، میان مدت، ژوئن 2021

زیلیکا از نظر داشتن سیر صعودی بسیار موفق بوده است. نکته مهم همین است. مختصر و مفید. می توانیم عنوان و مقدمه و نتیجه گیری طولانی برای در این مورد بنویسیم، ولی چیزی که مهم است این است که ارز زیلیکا نمودار صعودی دارد و تا به حال بسیار موفق عمل کرده است.

تحلیل ارز زیلیکا

پیش بینی قیمت زیلیکا

در نمودار چهار ساعته ، می بینیم که قیمت زیلیکا در چند جلسه معاملاتی گذشته مجدداً رشد کرده است. ZIL  با قیمت 0.1280 دلار معامله می شود که در حدود 36% بالاتر از پایین ترین سطح آن در هفته گذشته است. در نمودار چهار ساعته، ارز به بالاتر از 23.6% سطح اصلاح فیبوناچی بازگشتی رسیده است. همچنین بالاتر از میانگین های متحرک 25 روزه و 50 روزه است.

پیش بینی قیمت زیلیکا

به علاوه این ارز چند واحد زیر 0.1345 دلار است که در 27 می در بالاترین سطح خود قرار داشت. بنابراین، به نظر میا آید که حرکتی بالاتر از این مقاومت، عاملی فوق العاده صعودی برای این ارز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید